A kormányzat számára a soha nem látott többség megadta a lehetőséget, hogy az oktatási rendszerben jelentkező nemzetközi versenyhátrányunk lefaragásáért tegyen. A kéthamrad számára meg van a lehetőség, hogy a rendszeren belül átalakításokba fogjon, változtasson téves hangsúlyokon és olyan szervezeti, illetve tartalmi újrahangolásokat eszközöljön, amelyek a magyar oktatás jövőképességét növelik vagy legalább megőrzik – az elvonások ellenére.


A nemzetközi szervezetek ajánlásokat fogalmaztak meg a helyzet kezelésére. Ezek - bár nem feltétlen csodaszerek - megfontolásra érdemesek. Az OECD a magyar oktatáspolitika számára megfogalmazott ajánlásait megvizsgálva megállapíthatjuk, hogy a kormány politikája a javaslatoknak csak egy területen felel meg. Két további területen bizonytalan a megfelelés, három területen pedig kimondottan ellentétes velük.


Összefoglalóan azt lehet mondani, hogy a kormányváltás eddig nem hozott érdemi változásokat az oktatásban – annak ellenére, hogy azokra szükség lenne. Sőt, ami reform gyanánt végbement, az egyes kisebb pozitív változások ellenére inkább negatív irányba billenti az eredmények mérlegét. Mindazonáltal a probléma nem csak a változások irányvonalának nyomvonala, hanem a nagyobb, átgondolt és előremutató reformok hiánya.

Részletesebben, tovább >>